Obaly 21 Obaly 21 Obaly 21 Obaly 21
  • O PLATFORMĚ
  • MÝTY & FAKTA & REALITA
  • ODPAD & RECYKLACE
  • ZAJÍMAVOSTI
  • VÁŠ NÁZOR
  • CIRKULÁRNÍ ČESKO
  • PODCAST
  • ODBORNÉ ZDROJE
    • PRŮZKUMY & ANALÝZY
  • DESIGN OBALU
Obaly 21 Obaly 21
  • O PLATFORMĚ
  • MÝTY & FAKTA & REALITA
  • ODPAD & RECYKLACE
  • ZAJÍMAVOSTI
  • VÁŠ NÁZOR
  • CIRKULÁRNÍ ČESKO
  • PODCAST
  • ODBORNÉ ZDROJE
    • PRŮZKUMY & ANALÝZY
  • DESIGN OBALU
Dub 04

Právní forma revize směrnice o obalech a obalových odpadech by se neměla měnit na nařízení, říká Jakub Málek, řídící partner advokátní kanceláře PEYTON legal

  • 4. 4. 2023

Evropská komise na konci loňského roku předložila návrh Nařízení o obalech a obalových odpadech (PPWR). Obsah nové legislativy je ale neúplný a opírá se o budoucí upřesnění pomocí delegovaných aktů. Vládní výbor pro EU nedávno schválil Národní rámcovou pozici k PPWR a jedním z kritizovaných bodů je právě neznámá podoba delegovaných aktů. Bez konkrétního znění nelze úplně a správně posoudit dopady či přínosy nové legislativy. Dotčený průmysl nemůže investovat do stávajících či nových technologií, protože není známo právní prostředí, které PPWR přinese.

Jaký je odborný názor nejen na tuto téměř patovou situaci a jak ji řešit, jsme zeptali řídícího partnera advokátní kanceláře PEYTON legal Jakuba Málka, která se zaměřuje i na problematiku potravinářského a farmaceutického průmyslu.

Návrh nařízení o obalech a obalových odpadech (PPWR) je vlastně revidovanou směrnicí o obalech. Ovšem EK místo upravené směrnice změnila návrh rovnou na nařízení, kterou musí členské státy přijmout bez jakýchkoliv úprav a nemůžou ji přizpůsobit svým národním legislativním podmínkám. Je podle Vás tato změna právní formy vhodná?

Je třeba říci, že téma odpadového hospodářství se považuje za tzv. subsidiární oblast v rámci oblastí kompetencí Evropské unie, o níž si má rozhodovat členský stát samostatně, případně pouze být ovlivňován základními tezemi Evropské unie – v takové případě je vhodná forma směrnice, jako je tomu doposud. Podle principu subsidiarity jedná Evropská unie v oblastech, které nespadají do její výlučné pravomoci, pouze tehdy a do té míry, pokud cílů zamýšlené činnosti nemůže být dosaženo uspokojivě členskými státy.

V tomto přístupu Evropské komise lze spatřovat určitý trend poslední doby. Je to opravdu tak, že nařízení je přímo použitelné a členské státy naopak musí upravit vnitrostátní právní předpisy tak, aby nařízení neodporovaly. Pokud by tak neučinily, v případě rozporů se uplatní přímo nařízení. Není tady nutný zvláštní právní akt k tomu, aby se právní úprava na území členské státu uplatnila, jako je tomu u směrnic.

Posouzení vhodnosti tohoto postupu je trochu problematické – samozřejmě z pohledu harmonizace dané právní úpravy na úrovni Evropské unie se jedná o lepší řešení, kdy nařízení sjednocuje právní úpravu napřímo, na druhou stranu tento postup značně omezuje členské státy v přijetí právní úpravy, která by reflektovat domácí potřeby a specifika.

Průmysl oběhového hospodářství navrhuje rozdělit návrh PPWR na dvě různé normy, a to na Nařízení o základních požadavcích na obaly, požadavky na jejich recyklovatelnost a značení a na Směrnici o nakládání s obaly a obalovými odpady, která stanovuje cíle členským státům. Souhlasíte s tímto návrhem nebo doporučujete jiný postup?

Osobně se domnívám, že by tento postup mohl fungovat, avšak za předpokladu pečlivého a přesného vymezení předmětu úpravy pro nařízení a související směrnici. Pokud by se toto evropským zákonodárcům povedlo, mohlo by toto řešení být funkční. Jsem však spíše skeptický k prosaditelnosti tohoto návrhu, jelikož Evropská komise velmi zřídka ustupuje z formy právní úpravy, kterou pro danou problematiku zvolí – zde z nařízení na formu směrnice.

Myslím, že pro průmysl bude především přínosné, pokud bude včas jasné a srozumitelně komunikované, jakým způsobem k právní úpravě Evropská komise finálně přistoupí.

Celý návrh PPWR doprovází neznámé znění budoucích delegovaných aktů, které mohou již platnou a účinnou legislativy výrazně změnit a negativně ovlivnit stabilní právní prostředí pro dotčený průmysl a investory. Jak by měla EK nejlépe postupovat, aby se předešlo destabilizaci regulačního prostředí?

Ano, delegované akty mohu mít rozhodující vliv na konečnou podobu právní úpravy a dopady do praxe, protože nastavují často definice, konkrétní parametry či způsoby hodnocení. V nedávné minulosti se toto téma řešilo například u taxonomie či u jednorázových plastů.

Než Evropská komise přijme jakýkoli prováděcí akt, musí konzultovat příslušný výbor, do jehož kompetence téma spadá. Ve výboru je pak zastoupena každá členská země a probíhá proces projednávání ve výboru (nebo také tzv. komitologie). 

Pokud jde o akty v přenesené působnosti, tyto přijímá Evropská komise po konzultaci skupin odborníků složené ze zástupců z každé členské země.

Návrhy mohou současně připomínkovat, ač v krátkých lhůtách, i další zainteresované strany.

Pokud bych měl uvádět, jak by Evropská komise měla v tomto případě postupovat, jistě je třeba apelovat na sestavení adekvátních pracovních skupin, které budou mít dostatek času formulovat a prosazovat postoje členských států k jednotlivým návrhům delegovaných aktů a tyto diskutovat a zohledňovat. Stejně tak by měly být jakékoli legislativní záměry transparentně komunikovány včas před jejich projednáváním a přijetím.

Vzhledem k provázanosti PPWR s Rámcovou směrnicí o odpadech, jejíž revize by měla být EK představena v tomto roce, navrhuje odborná veřejnost zahájit projednání PPWR současně s touto revizí. Ostatně to tak bylo i při poslední revizi v roce 2017 až 2018 v rámci balíčku CEP (Circular Economy Packaging). Je tento návrh akceptovatelný?

Ano, toto zcela jistě dává smysl. Pokud však zůstane PPWR forma nařízení, myslím, že se dočkáme i transformace rámcové směrnice o odpadech do formy nařízení.

V ČR je standartní, že součástí každého legislativního návrhu je Posouzení dopadů regulace (RIA). Bohužel PPWR žádné podobné posouzení dopadů nemá. Nejsou známy ani žádné odborné studie nebo analýzy, které by potvrzovali reálnost a správnost aplikace navrhovaných změn. Odborná veřejnost navrhuje, aby EK předložila veřejně oponovatelnou studii proveditelnosti, studii dopadu na ochranu klimatu a studii ekonomických dopadů. Vzhledem k tomu, že nařízení má průřezový dopad na veškeré ekonomické činnosti, tyto studie by měly být zpracovány po jednotlivých průmyslových a obchodních sektorech. Jaký je Váš názor na absenci všech výše zmíněných analýz?

Jsem toho názoru, že v rámci prelegislativní fáze tvorby nařízení na úrovni kanceláří Evropské komise základní analytické postupy probíhaly a probíhají. Samozřejmě provedení takových studií a analýz by mohlo pomoci vytvořit přiléhavější a lépe zpracovanou právní normu. Je však třeba říci, že by to byl jakýsi odklon o standardního legislativního procesu v rámci Evropské unie a nejsem si jist, jak je tento požadavek reálně proveditelný.

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn

Comments are closed.

Vyhledávání:

Poslední příspěvky:

  • Česko plní recyklační cíle pro obaly – díky systému EKO‑KOM 
  • Nová směrnice o čištění odpadních vod a mikroplasty – dotkne se i obalů?
  • Respektovaným partnerem pro nové EPR systémy je EKO-KOM
  • PET plasty jsou mnohem lepší než jejich pověst
  • Europoslanci požadují přezkum kvót PPWR na opětovné použití transportních a prodejních obalů

Nadační fond Technologie pro 21. století

Španělská 1073/10
Praha 2 – Vinohrady
120 00
E-Mail: dotazy@obaly21.cz
  • O platformě
  • Mýty & fakta & realita
  • Průzkumy & analýzy
  • Odpad & Recyklace
  • Design obalu
  • Zajímavosti
  • Váš názor
  • PODCAST
  • Kontakt
  • GDPR
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Copyright ©2025. Obaly21. Všechna práva vyhrazena, Freepik.com
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. SouhlasímVíce
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy povoleno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDélkaPopis
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
ULOŽIT A PŘIJMOUT