Obaly 21 Obaly 21 Obaly 21 Obaly 21
  • O PLATFORMĚ
  • MÝTY & FAKTA & REALITA
  • ODPAD & RECYKLACE
  • ZAJÍMAVOSTI
  • VÁŠ NÁZOR
  • CIRKULÁRNÍ ČESKO
  • PODCAST
  • ODBORNÉ ZDROJE
    • PRŮZKUMY & ANALÝZY
  • DESIGN OBALU
Obaly 21 Obaly 21
  • O PLATFORMĚ
  • MÝTY & FAKTA & REALITA
  • ODPAD & RECYKLACE
  • ZAJÍMAVOSTI
  • VÁŠ NÁZOR
  • CIRKULÁRNÍ ČESKO
  • PODCAST
  • ODBORNÉ ZDROJE
    • PRŮZKUMY & ANALÝZY
  • DESIGN OBALU
Čvn 15

Hodnota vyhozených potravin je v průměru 116 Kč za týden

  • 15. 6. 2022

Každý Čech vyprodukuje ročně okolo 56 kg potravinového odpadu. Na celém světě je vyhozena zhruba jedna třetina potravin a v EU je to okolo 20 %. Úkolem každého z nás je snižovat množství potravin, které se rozhodneme vyhodit. Nový průzkum institutu INESAN popisuje, jakou roli hrají obaly ve snižování food waste.

Průzkum se uskutečnil v únoru a březnu letošního roku prostřednictvím osobního dotazování s 1218 respondenty ve věku 18 – 74 let. Cílem průzkumu bylo zjistit, jaké jsou zvyky a chování spotřebitelů vedoucí ke vzniku potravinového odpadu.

Základní funkcí obalu je na prvním místě ochrana produktu před vnějšími vlivy. Dále obal zajišťuje snadnou manipulace a transport, umožňuje umístění povinných informací o výrobku a reklamních prvků pro propagaci.

Z pohledu spotřebitelů jsou preferovány hlavně užitné vlastnosti obalů: jednoduchá opětovná uzavíratelnost, možnost opětovného naplnění, jednoduchá oddělitelnost, srozumitelné informace o uskladnění, vhodná velikost, uchování potraviny co nejdéle čerstvé, možnost vidět produkt přes uzavřený obal.

Podle výsledků průzkumu je obvyklá průměrná týdenní útrata jedné domácnosti za nákup potravin ve výši 1 442 Kč. Nízkopříjmové domácnosti utratí za týden okolo 800 Kč za potraviny, výše příjmové až 3 krát více. Hodnota vyhozených potravin je zhruba ve výši 116 Kč za týden.

Zajímavý je výsledek chování spotřebitelů u potravin s prošlou záruční dobou, kdy 44 % procent nemá problém potravinu zkonzumovat, pokud vypadá dobře. 56 % osob konzumaci odmítá vzhledem k datu expirace potraviny. Až 65 % procent dotazovaných si myslí, že food waste není problém, protože je biodegradabilní. S tímto ale nesouhlasí 35 % respondentů.

Je nutné zmínit, že potravinový odpad je významným producentem CO2. Pokud by se nevyhazoval nadměrně potravinový odpad, snížil by se celkový objem vyrobených potravin, a tudíž neprodukovalo tolik CO2 v průběhu výrobního potravinového řetězce. 

Významné je i skládkování́ potravinového odpadu, jako součást směsného komunálního odpadu, kdy dochází́ k hnilobným procesům, tj anaerobnímu rozkladu, jehož významným produktem rozkladu je metan. Při kompostování, tj. aerobním rozkladu, dochází k procesu tlení a uvolňování vody a CO2.

Cílem Evropské komise do roku 2030 je snížení objemu potravinového odpadu na polovinu, zejména předcházením a omezováním plýtvání potravinami.

Podle dat Ústavu zemědělské ekonomiky a informací české domácnosti vyprodukují 53 % z celkového množství potravinového odpadu, dalších 19 % vznikne při zpracování a 12 % ve stravovacích službách. 11 % potravinového odpadu v ČR připadá na prvovýrobu a 5 % na obchodní sítě. 

Pro jednotný postup stanovení množství vyprodukovaného potravinového odpadu přijala Evropská komise legislativní dokument pro společnou metodiku a minimální požadavky na kvalitu pro jednotné měření úrovně food waste. 

Průzkum institutu INESAN se zaměřuje také na zjištění postojů lidí k typu materiálu obalu a jeho vlivu na životní prostředí. Respondenti považují za nejvíce problematické PET lahve, za nimi následují plastové obaly, dále hliníkové plechovky, kompozitní obaly, předposlední místo zaujímají skleněné lahve a poslední, s nejmenším negativním vlivem na životní prostředí, jsou kartonové obaly.

Na množství odpadu z potravin má také vliv skladování. Pro 76 % dotazovaných je správné uchovávat potraviny v originálním obalu pro udržení co nejdelší čerstvosti potraviny.

S názorem „vhodné balení pomáhá snižovat množství potravinového odpadu“ se ztotožňuje 73 % dotazovaných. 

Jaké jsou tedy závěry průzkumu?

  • Vlastnosti obalů jsou výraznými determinanty potravinového odpadu.
  • Velká část spotřebitelů souhlasím s tvrzením, že správné balení může redukovat food waste.
  • Plastové obaly mohou mít negativní dopad na životní prostředí, ale na druhou stranu jsou vnímány jako pohodlné, opakovaně použitelné a dobře recyklovatelné.
  • Spotřebitelé vyžadují další informace na obalech.

Zdroj: freepik.com

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn

Comments are closed.

Vyhledávání:

Poslední příspěvky:

  • Respektovaným partnerem pro nové EPR systémy je EKO-KOM
  • PET plasty jsou mnohem lepší než jejich pověst
  • Europoslanci požadují přezkum kvót PPWR na opětovné použití transportních a prodejních obalů
  • Nové vratné obaly od Vodafone snižují uhlíkovou stopu
  • Obaly a nová pravidla EU o oběhovém hospodářství

Nadační fond Technologie pro 21. století

Španělská 1073/10
Praha 2 – Vinohrady
120 00
E-Mail: dotazy@obaly21.cz
  • O platformě
  • Mýty & fakta & realita
  • Průzkumy & analýzy
  • Odpad & Recyklace
  • Design obalu
  • Zajímavosti
  • Váš názor
  • PODCAST
  • Kontakt
  • GDPR
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Copyright ©2025. Obaly21. Všechna práva vyhrazena, Freepik.com
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. SouhlasímVíce
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy povoleno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDélkaPopis
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
ULOŽIT A PŘIJMOUT