Sklo, ocel, hliník, papír, lepenka, plasty nebo dřevo známe jako recyklovatelné obalové materiály. Ovšem i když je obal recyklovatelný, automaticky to neznamená, že bude recyklován.
Nejen na obalech potravin, kosmetiky, ale také na textilních výrobcích můžeme vidět označení například „100% recyklovaná bavlna“ nebo „recyklovatelný“. Pokud je obal nebo výrobek recyklovaný, byl vyroben z již jednou použité suroviny. Označení „recyklovatelný“ nám sděluje, že lze obal nebo výrobek recyklovat. Ovšem nikde není potvrzeno, že se tak stane a bude dále materiálově využit.
Jednotlivé druhy obalů se dají i několikrát zrecyklovat
Přední pozici mezi recyklovatelnými materiály drží sklo. Dá se recyklovat donekonečna. Sklo se po vytřídění z bílých nebo zelených kontejnerů drtí, taví a následně vyrábí nové skleněné obaly. Češi zrecyklují až 75% skleněných obalů.
Významný podíl 22% z celkového vytříděného obalového odpadu tvoří plast. Dalších 5,5% tvoří nápojový PET. Většinu plastů lze mechanicky recyklovat pro další plastové obaly nebo výrobky. Ovšem četnost opětovné recyklace není tak vysoká jako u skla.
U recyklace papíru je situace poněkud jiná. Papír lze zrecyklovat maximálně pětkrát až sedmkrát za sebou. Při každé recyklaci se zkracují celulózová vlákna a kvalita výsledného papíru se opětovnou recyklací snižuje. Navíc proces spotřebuje hodně vody a energie a produkuje vyšší množství odpadů.
Recyklace kovových obalových materiálů činí v ČR okolo 60%. Hliníkové plechovky, folie či kovové nádoby od aerosolů můžeme tak, jako u skla, velmi dobře a bez ztráty kvality materiálu, neustále dokola recyklovat.
Jakou přidanou hodnotu přináší recyklovatelné obaly?
Výrobce může deklarovat podporu udržitelnosti a životního prostředí.
Spotřebitel vnímá výrobek včetně obalu pozitivněji. Uvědomělí spotřebitel při výběru upřednostňuje značky a produkty, které podporují udržitelnost, transparentnost a obal je prvním důkazem této pozitivní strategie. Tímto získává výrobce také vyšší tržby.
Zákazník je více spokojený.
Nejenže si spotřebitel koupí produkt, který mu vyhovuje, ale je také spokojený, že může obalový materiál poslat k opětovnému využití, recyklaci. Tato pozitivní přidaná hodnota zvyšuje užitnou hodnotu celého výrobku.
Důležitá je konstrukce obalů
Výrobci potravin či kosmetických výrobků velmi důsledně vybírají design obalového materiálu v souladu s přísnými požadavky na udržení kvality baleného výrobku a s požadavky na obalovou udržitelnost, tzv. Eko-design. Současně jsou výrobci povinni dodržovat zásady Eko-modulace, která je od letošního roku součástí nové obalové legislativy.
Obalové materiály by se měli používat recyklované nebo znovu použitelné. Prvotní materiál by měl pocházet nejlépe z udržitelných a obnovitelných zdrojů.
V průběhu výroby obalů by měla vznikat co nejnižší uhlíková stopa, produkovat co nejméně odpadů a spotřebovávat, pokud to jde, co nejméně vody a energie. Důležitý je také sociálně a eticky odpovědný způsob výroby.
Nejen recyklovatelnost obalu je důležitá. Environmentálně vstřícné obaly musí být také dostatečně odolné pro zajištění ochrany výrobku v dodavatelském řetězci až ke spotřebiteli.
Finální funkci udržitelného obalu je umožnění bezproblémové recyklace použitého obalu a jeho využití pro další nové obaly či konkrétní výrobky.
Zdroj: freepik.com