Obaly 21 Obaly 21 Obaly 21 Obaly 21
  • O PLATFORMĚ
  • MÝTY & FAKTA & REALITA
  • ODPAD & RECYKLACE
  • ZAJÍMAVOSTI
  • VÁŠ NÁZOR
  • PODCAST
  • ODBORNÉ ZDROJE
    • PRŮZKUMY & ANALÝZY
  • DESIGN OBALU
Obaly 21 Obaly 21
  • O PLATFORMĚ
  • MÝTY & FAKTA & REALITA
  • ODPAD & RECYKLACE
  • ZAJÍMAVOSTI
  • VÁŠ NÁZOR
  • PODCAST
  • ODBORNÉ ZDROJE
    • PRŮZKUMY & ANALÝZY
  • DESIGN OBALU
Lis 24

Liberalizace pravidel nepomáhá efektivnějšímu sběru obalového odpadu

  • 24. 11. 2021

O tom, jak mylný krok může být rozvolnění pravidel fungování Autorizovaných obalových společností (AOS), se přesvědčili u našich německých sousedů.

Až do roku 2003 byl v Německu jen jeden operátor – Duales System Deutschland (DSD). Po rozhodnutí soudu a následných opatřeních na podporu soutěže a úpravě legislativy se sektor postupně transformoval na trh se soutěžním prostředím v oblasti služeb EPR systémů, které zajišťují.

Od roku 2003 funguje tedy v SRN konkurenční prostředí, oligopol deseti Autorizovaných obalových společností. Po deseti letech tohoto soutěžního prostředí ovšem přichází požadavek na změnu. Komunální společnosti zajišťující nakládání s komunálním odpadem a také i privátní společnosti nakládající s odpady zjistili, že je nutné tento oligopol změnit a odstranit soutěž mezi společnostmi zajišťujícími sdružené plnění (AOS).

Co se stalo?

Cílem každé AOS je vždy získat co nejvíce klientů, kterými jsou firmy produkující balené zboží a ze zákona platí poplatky do sběrného systému. AOS se snaží nabízet klientům tyto poplatky nižší než u konkurence, a proto co nejvíce redukují náklady za účelem tvorby zisku. Tento princip je obecně známý v tradičním tržním prostředí, ne však v oblasti zpětného odběru obalového odpadu. Tuto skutečnosti zjistili po několika letech fungování právě v Německu. 

Princip německého oligopolu spočívá v geografickém rozdělení působnosti jednotlivých AOS, kdy ve své oblasti pověří firmy zabývající se odpadovým hospodářstvím shromáždit a zpracovat odpad. Veškeré náklady se pak rozdělí podle podílů na trhu jednotlivých AOS, které zajišťuje clearingovém centrum.

Právě tento systém přiměl některé AOS k tomu, že začaly nekalým způsobem uměle zkreslovat svůj tržní podíl nižším vykazováním objemu uváděných obalů na trh, než byla skutečnost. 1 % tržního podílu znamenalo uhradit náklad ve výši okolo 8 mil. EUR. Výsledkem byl stav, kdy na trhu bylo stále vyšší množství obalových odpadů, ovšem některé AOS vykazováním nižších tržních podílů platili méně clearingovému centru, které následně nemělo finanční prostředky na úhradu všech vzniklých nákladů za sběr a likvidaci obalových odpadů. V kontejnerech bylo tedy okolo 30-50 % nezaplacených obalů ve výši 350 mil. EUR.

Reakcí na tuto situaci byl odchod některých AOS z clearingového centra s cílem založit jiný, transparentnější systém. Změny proběhly také v německé legislativě. Zákon o obalech musel být několikrát novelizován, aby nové regulace zabezpečily uřídit celý tento velmi složitý systém a současně plnit evropské environmentální cíle.

Zdroj: freepik.com

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn

Leave a reply Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Vyhledávání:

Poslední příspěvky:

  • Modernizovaná recyklační linka na zpracování PET lahví v Brně
  • Zelené proklamace pod kontrolou
  • Provoz první české automatické dotřiďovací linky zahájen
  • Výrobci nápojů nebudou mít přednostní přístup k rPET
  • Další zakopaný pes chemické recyklace

Nadační fond Technologie pro 21. století

Španělská 1073/10
Praha 2 – Vinohrady
120 00
E-Mail: dotazy@obaly21.cz
  • O platformě
  • Mýty & fakta & realita
  • Průzkumy & analýzy
  • Odpad & Recyklace
  • Design obalu
  • Zajímavosti
  • Váš názor
  • PODCAST21
  • Kontakt
  • GDPR
© Obaly21, všechna práva vyhrazena, created by Emglare Technologies, s.r.o.. Foto – freepik.com
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. SouhlasímVíce
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy povoleno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDélkaPopis
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
ULOŽIT A PŘIJMOUT