Minulý týden 120 asociací vyzvalo evropské zákonodárce, aby v návrhu Nařízení o obalech a obalových odpadech (PPWR) zachovali právní základ vnitřního trhu, který nejlépe vyhovuje environmentálním a ekonomickým cílům navrhovaného nařízení, aby nedošlo k potencionální erozi právního základu PPWR.
V obsahu dopisu zmiňují asociace zejména situaci, kdy návrh PPWR umožňuje zachovat nebo zavést vnitrostátní dodatečné požadavky na udržitelnost a informace. Pokud by tato nebo další jiná ustanovení vycházela z právního základu oblasti životního prostředí, byl by potenciál pro harmonizaci pravidel v EU oslaben různými národními předpisy o obalech. Celá skladba dalších národních legislativ pak povede k rozštěpení návrhu PPWR a může poškodit jak spotřebitele, tak konkurenceschopnost evropského průmyslu a ochranu životního prostředí.
Na tento požadavek evropských asociací mají ale odborníci z České asociace oběhového hospodářství (ČAObH) odlišný názor s racionálními fakty.
Podle ČAObH je návrh evropských asociací výhodnější pro firmy, které působí na celém trhu EU. Pro menší a střední firmy působící na lokálních trzích je to spíše nevýhoda, protože stát pak nemůže v implementaci reflektovat místní podmínky.
Z obsahu dopisu vyplývá, že signatáři ne zcela pochopili návrh nařízení, kteří si od PPWR slibují harmonizaci pravidel v EU. Harmonizace sice proběhne, ale pouze v požadavcích na vlastnosti obalů a jejich značení. Ostatní pravidla, například systémy opakovaného použití, použití recyklátu a další požadavky budou implementovány národními legislativami, protože to takto nařízení definuje. Umožňuje dokonce speciální značení pro místní podmínky. Pokud jde o obavu z toho, že členské státy mohou stanovit přísnější požadavky, je správná, ale to, co požadují, to nevyřeší. Podle smlouvy o EU je vždy možné jít nad rámec předpisu EU, pokud je to v zájmu ochrany životního prostředí, bez ohledu nato, zda jde o směrnici nebo nařízení a zda je předpis založen na článku o trhu nebo ochraně životního prostředí.
Další nevýhodou požadavku je fakt, že omezuje šanci, aby cíle recyklovaného obsahu a opakovaného použití byly stanoveny jako kolektivní cíle na národní úrovni. To má negativní dopad na střední a malé podniky, pro které je to na rozdíl od celoevropských podniků neřešitelné za rozumné náklady.
Comments are closed.