Obaly 21 Obaly 21 Obaly 21 Obaly 21
  • O PLATFORMĚ
  • MÝTY & FAKTA & REALITA
  • ODPAD & RECYKLACE
  • ZAJÍMAVOSTI
  • VÁŠ NÁZOR
  • PODCAST
  • ODBORNÉ ZDROJE
    • PRŮZKUMY & ANALÝZY
  • DESIGN OBALU
Obaly 21 Obaly 21
  • O PLATFORMĚ
  • MÝTY & FAKTA & REALITA
  • ODPAD & RECYKLACE
  • ZAJÍMAVOSTI
  • VÁŠ NÁZOR
  • PODCAST
  • ODBORNÉ ZDROJE
    • PRŮZKUMY & ANALÝZY
  • DESIGN OBALU
Kvě 11

Snažíme se trendy sami vytvářet a zákazníkovi přinášet novinky v podobě toho, co doposud nikdy nevyzkoušel, říká Martin Krystián

  • 11. 5. 2022

O vývoji na trhu mléčných výrobků, o současných trendech i udržitelnosti obalů jsme hovořili s generálním ředitelem společnosti OLMA, a.s., Ing. Martinem Krystiánem.

Do tradiční mlékárenské společnosti Olma, a.s. nastoupil v roce 2009 jako finanční ředitel, je místopředsedou představenstva a od roku 2017 zastává pozici generálního ředitele.

Olma je jedním z nejvýznamnějších výrobců v mlékárenském odvětví.  Jak se vyvíjel prodej vašich výrobků v loňském roce?

Byl to relativně stabilní vývoj. V hlavních produktových řadách se z hlediska prodeje neudál, až na jednu výjimku, žádný razantní růst ani pokles. Zájem zákazníků se mírně přeléval mezi druhy výrobků, dařilo se jogurtům Florian, smetanovému červenému, a především zelenému Florianu Active+. Podařilo se také rozběhnout prodeje High Protein jogurtu s novou recepturou a designem. Naopak mírně se snížil prodej mléka, což bylo dáno také naší zářijovou technologickou odstávkou. Výjimkou ze stabilních prodejů byl segment tvarohů, který zaznamenal razantní růst především díky excelentnímu startu prodeje tvarohového mlsu Míša, který se stal mlékárenským výrobkem roku a dělá nám velkou radost. Ovšem rostl také prodej všech skupin tvarohů, tradičního tvarohu kostka či Olomouckého tvarohu v kelímku. 

Trendy v potravinářství stále více směřují ke zdravějším potravinám a udržitelným, recyklovatelným obalům. Jak tyto trendy ovlivňují vaše výrobky?

Sledujeme vývoj a změny chování zákazníků, vyhodnocujeme je a pracujeme s nimi. Samozřejmě se jim snažíme přizpůsobit. Na druhou stranu jsme velmi inovativní mlékárna a již desítky let se snažíme sami trendy vytvářet a zákazníkovi přinášet novinky v podobě toho, co doposud nikdy nevyzkoušel. Základem je vždy naše snaha o co nejkvalitnější produkt s vysokými nutričními benefity pro zákazníka a s důrazem na vyváženou zdravou stravu. To vše ve spojení s výtečnou chutí. Někdy se říká, že zdravé věci nechutnají dobře, ale v případě výrobků z OLMY to neplatí. Takže si můžete např. bez výčitek zamlsat na dezertu Míša, protože je připraven z hory 70 % toho nejlepšího tvarohu plného bílkovin, není plný cukru, a přitom skvěle chutná. Nebo si dáte jogurt Florian Active, nutriční skvost, který obsahuje miliardy probiotických kultur, hodně bílkovin, méně tuku, vitamin D a o 40 % méně cukru. Ochucený jahodou, mangem nebo borůvkou chutná výtečně, i když obsahuje nejméně cukru ze všech ovocných jogurtů na trhu. A to i bez pomoci umělých sladidel, jak je častým jevem u konkurenčních výrobků s nízkým obsahem cukru. Mnoho trendů předbíháme, teprve teď svět objevuje prospěšnost mléčné bílkoviny a obohacování produktů o nutrienty. My máme vysoce bílkovinové produkty již řadu let a fortifikaci OLMA poprvé prováděla v jogurtech Jogín již před 30 lety. Ale ať to nezní namyšleně, s velkou pokorou přistupujeme k mléku jako zázračné surovině a snažíme se ji šetrným zpracováním přeměnit v jedinečné, zdraví prospěšné produkty poctivou prací, jak nejlépe umíme. Základem jsou nám k tomu 55leté zkušenosti našich mlékařských mistrů a perfektní technologické vybavení.     

Velmi častým diskutovaným tématem je nyní povinné zálohování PET lahví. Vaše výrobky jsou z větší části baleny do PET. Jak v Olmě vnímáte aktuální situaci a navrhované povinné zálohování?

To je složité téma na mnohahodinové diskuse a mnoho stran textu. Není prostor zachytit v krátkém prostoru všechny aspekty, pro a proti. My na rozdíl od nápojářů máme v tomto složitější situaci. Jednak zálohový systém není pro mléčné výrobky úplně vhodný vzhledem k jejich povaze. Z toho také pramení, že nikde nejsou předmětem záloh láhve na mléko či mléčné výrobky. Za druhé, pro mléko existuje alternativní obal, a tím je nápojový karton. To je kompozitní obal, na který se žádné speciální povinnosti ohledně zpětného sběru či recyklace nebo přidávání recyklátu nevztahují. Zákon o jednorázových plastech tento obal na rozdíl od PET láhví vůbec neřeší, i když je složen nejméně ze 4 vrstev a jednou z nich je vždy plast. U mléka může reálně hrozit, že zákazníci, pokud bude PET láhev mléka zatížena zálohou, přejdou ke konzumaci mléka v kartonu, který zálohám podléhat nebude a bude tak produkt v něm o to levnější. Tím se bude zvyšovat paradoxně spotřeba obalu, který je kompozitní a hůře recyklovatelný. Cenný a dobře recyklovatelný PET se tedy nahradí složitějším obalem. To mi přijde na škodu věci. Nicméně obecně máme k zálohám neutrální postoj, protože se domníváme, že jednak lze cílů recyklace dosáhnout i za použití stávajícího dobře fungujícího systému třídění a sběru a jednak nejsou přesně známy finanční dopady do systému, pokud ten přijde o cenný materiál v podobě PET. Je potřeba si uvědomit, že cíle třídění a recyklace se ve finále týkají všech plastových obalů a odpadů, nejenom PETek. Proto je potřeba na systém nahlížet jako na celek a ten musí zajistit co nejefektivnější provoz, protože vícenáklady jinak zaplatíme my, potažmo spotřebitelé. Snaha o ekologičnost a udržitelnost celé produkce je naším dlouhodobým prioritním cílem, proto se i všem typům obalů věnujeme s maximální péčí, aby byla naplněna strategie o jejich co nejmenším environmentálním dopadu.  

V nedávném příspěvku na našem portále obaly21.cz popisujeme vzrůstající oblibu flexitariánství. Jedná se i o přechod z klasických mléčných výrobků na obdobné produkty rostlinného původu. Jak je tato pozvolná změna vidět na složení a prodejnosti portfolia vašich produktů?

Ano, to je téma, které velmi rezonuje ve světě a nyní i v Evropě. Jak je u nás zvykem, byli jsme před dvěma lety první, kdo přinesl na evropský trh ovesné zakysané alternativy jogurtů. Z ovsa jako regionální, udržitelné a výživově velmi hodnotné suroviny. Čekal jsem velký zájem ze strany obchodníků, k mému překvapení nenastal. Jsme konzervativní stát a cesta k rostlinným alternativám zde bude dlouhá. Mezitím náš náskok konkurence v zahraničí dohnala a zájem o výrobek z Česka opadl. Flexitariánství je moderní trend, kdy spotřebitelé konzumují méně živočišných výrobků a snaží se do své stravy zařazovat více těch rostlinných. Míra té náhrady je individuální a můžeme jimi býti všichni, pokud nebudeme jíst maso každý den. Ale osobně jsem zastáncem vyvážené, pestré stravy a do jídelníčku podle nás živočišné výrobky zcela jistě patří, zvláště ty mléčné, protože jsou nenahraditelným a ideálním nutričním koktejlem. Rostlinné alternativy jsou pro výrobce příležitost, ale na současném českém trhu se jedná o velmi malý podíl proti konvenční živočišné výrobě. 

Nelze si nevšimnout, že jste zákazníkům aktuálně připravili další novinku v podobě chlazených smetanových dezertů ve spolupráci se známou francouzskou značkou Carte d’Or. Co vás ke spolupráci vedlo a na co se můžeme těšit?

Jsme velice hrdí na to, že tento jedinečný nový produkt můžeme představit a po roce tvrdé práce oznámit jeho uvedení na trh. Jedná se o zcela výjimečný smetanový dezert s dvojitým ochucením v neodolatelné chuťové harmonii všech hlavních složek, kterými jsou zakysaná smetana smíchaná s dezertní složkou a nahoře překrytá druhým lahodným dezertním či ovocným ochucením. Produkt vznikl ve spolupráci se společností Unilever a jsme pyšní na to, že OLMA je jedinou firmou na světě, která tyto unikátní, jedinečné chlazené dezerty vytvořila a bude je prodávat pod světoznámou značkou Carte d´Or. Je to velké ocenění i závazek a odpovědnost zároveň. A proč? Mimo samotný nápad, který vznikl v OLMĚ, nás k tomu vedla výborná spolupráce na velmi úspěšném výrobku pod značkou Míša. České legendární zmrzliny, kterou jsme z mrazáku posunuli prostřednictvím tvarohového mlsu do chlazené části lednice. Míša právě letos slaví 60 let a jeho mladší bráška mu hanbu zcela jistě nedělá a na trhu se velmi rychle rozkoukal. No a do třetice jste možná zaregistrovali, že se na trhu objevila nová zmrzlina Floriánek. Nanuk plný jogurtu a jahod je pro změnu mladším sourozencem legendárního nejprodávanějšího smetanového jogurtu Florian. Mimochodem jogurt ve Floriánku je samozřejmě z OLMY. Všem těmto výrobkům přejeme ať se jim daří a zákazníkům velice moc děkuji za jejich podporu.    

Zdroj: vlastní archiv

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn

Comments are closed.

Vyhledávání:

Poslední příspěvky:

  • Modernizovaná recyklační linka na zpracování PET lahví v Brně
  • Zelené proklamace pod kontrolou
  • Provoz první české automatické dotřiďovací linky zahájen
  • Výrobci nápojů nebudou mít přednostní přístup k rPET
  • Další zakopaný pes chemické recyklace

Nadační fond Technologie pro 21. století

Španělská 1073/10
Praha 2 – Vinohrady
120 00
E-Mail: dotazy@obaly21.cz
  • O platformě
  • Mýty & fakta & realita
  • Průzkumy & analýzy
  • Odpad & Recyklace
  • Design obalu
  • Zajímavosti
  • Váš názor
  • PODCAST21
  • Kontakt
  • GDPR
© Obaly21, všechna práva vyhrazena, created by Emglare Technologies, s.r.o.. Foto – freepik.com
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. SouhlasímVíce
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy povoleno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDélkaPopis
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
ULOŽIT A PŘIJMOUT